„За смислените филми е нужен
откривателски дух
и поглед отвъд хоризонта“, смята киноведът, който в края
на миналата година празнува своя 70-годишен юбилей!
и поглед отвъд хоризонта“, смята киноведът, който в края
на миналата година празнува своя 70-годишен юбилей!
Кинокритик с изтънчено и
точно слово, един от преподавателите-доайени в НАТФИЗ, председател на гилдия
„Критика“ към СБФД, член на Европейската филмова академия, член и председател
на журита на едни от най-престижните кинофестивали по света, автор на стотици
журналистически, критически и теоретични статии и книги, проф. Божидар Манов е сред най-ярките и авторитетни личности, които
веднага изникват в съзнанието, щом заговорим за кино. Завършил първо
електроника в МЕИ и работил като инженер, той е част от първия випуск на
специалност „Кинознание” в НАТФИЗ през 1973 година, когато се полагат основите
на българското кинообразование. От 1983 година е и преподавател в авторитетното
училище за кино. И така до днес. Може би първата му професия се оказва от полза
за изследванията му – проф. Манов е сред най-компетентните теоретици на новите
технологии в киното.
„Когато преди 45 години се откри второто крило на Академията, това бяха
едни особени месеци на вълнение, защото нямаше опит в България. Дотогава
киноспециалистите учеха и завършваха в Москва. Някои идваха от училищата в
Прага или Полша, малцина от Париж, Лондон или Белград - спомня
си проф. Манов. – А тази година НАТФИЗ
отбелязва 70 години, които като календар съвпадат с моите 70.“
С присъщото му чувство за
хумор, той оприличава любовта си към киното на ранното влюбване. „Аз още
в ранните си години съм видял някои абсолютни и вечни шедьоври на световното
кино, които са заседнали в съзнанието ми като своеобразен еталон и са се превърнали
в устойчив критерий за добро кино. И досега те остават моите образци, с които
се съобразявам, когато гледам нови филми - „Треска за злато“ на Чаплин,
„Великата илюзия“ на Жан Реноар, „Крадци на велосипеди“ на Виторио Де Сика...“
И продължава обзора на живота
си чрез филмите, с особено уважение към българското кино – от най-ранните му
години с „Козият рог“ на Методи
Андонов, „Крадецът на праскови“ на
Въло Радев, „Преброяване на дивите зайци“
на Едуард Захариев, превърнал се във „входната“ врата на Божидар Манов в
Академията, през трудните десетилетия на българското кино и до днес.
„Това е куражът ми, че българското кино има бъдеще“,
казва проф. Божидар Манов, поставяйки
висока оценка на талантливото младо поколение сценаристи, режисьори, оператори
и хора, овладяли продуцентската практика.
Проф. Манов прие поканата на екипа ни
да представи в началото на месец март два филма в специалната програма на Дома на киното и
Арт Фест - „Европейско кино за учащи“,
с помощта на която сме си поставили за цел да продължим образоването на младата
публика вече 10 години. През 2018 година отбелязваме 50 години от събитията,
разбунтували политическите и творчески духове на Европа през 1968 година, и
именно планираните две творби - емблематичният филм на Методи Андонов „БЯЛАТА
СТАЯ“ с участието на легендата на българското кино Апостол Карамитев, и „СПОМЕН ЗА СТРАХА“ на Иван Павлов,
предлагат различен ракурс към годината на новите търсения и стремеж към свобода
– на духа и художествената мисъл. Прожекциите са своеобразно въведение към
темата „1968“, която ще бъде един от
фестивалните акценти на 22-рия София
Филм Фест!
Няма коментари:
Публикуване на коментар