ПРЕМИЕРАТА НА НАЙ-НОВИЯ СПЕКТАКЪЛ Е НА 30 МАРТ НА ГОЛЯМА
СЦЕНА
„ПОСЛЕДНОТО ИЗКУШЕНИЕ” по
великия роман на Никос Казандзакис е най-новото премиерно заглавие в репертоара
на Народния театър „Иван Вазов”. НА 30
МАРТ ОТ 19:00 ЧАСА зрителите ще имат възможност да видят грандиозния
спектакъл, РЕЖИСИРАН ОТ ВЕСЕЛКА КУНЧЕВА,
който е петата премиера на първата ни сцена за този сезон след „Богът на
касапницата”, „Мнимият болен”, „Майстори” и „Някъде в този живот”.
Веселка Кунчева - един от
най-интересните и талантливи млади български режисьори, носителка и номинирана
за редица награди, се е заела с нелеката задача да режисира прочутия роман на
Казандзакис, а в екипа е събрано цяло съзвездие от актьори.
В образа на Исус се превъплъщава
младият Пламен Димов, студент на Ивайло Христов, когото зрителите познават и от
участието му в представлението „Хъшове”, спектакли на други театри,
телевизионни роли и филма „Каръци”. Изключително интересният Христо Петков е
Юда, а в ролите на останалите библейски герои са Жорета Николова, която е
Богородица, Александра Василева - Мария Магдалена, Дарин Ангелов - Пилат,
Цветан Алексиев – Йоан Кръстител, Параскева Джукелова, Ева Тепавичарова, Ева
Данаилова, Илиана Коджабашева, Валери Йорданов, Деян Ангелов, Сава Драгунчев,
Зафир Раджаб, Драгомир Драганов, Мак Маринов, Анатолий Ставрев, Христо Стефанов,
Крис Атанасов, Марио Топалов, Александър Кънев, Ненчо Костов.
Драматургичната версия на „ПОСЛЕДНОТО
ИЗКУШЕНИЕ” е на Веселка Кунчева и Ина Божидарова, сценографията и костюмите са
на Мариета Голомехова, с която Кунчева е в изключителен тандем вече няколко
години, хореографията на Стефан Витанов, а композитор е Христо Намлиев.
В „Последното изкушение“ гръцкият
писател и драматург Никос Казандзакис пресъздава един от най-трагичните и
символични образи в историята на човечеството: образа на Исус Христос, чиято
саможертва той тълкува по начин, различен от общоприетите представи.
„За да дам един най-висок образец на
борещия се човек, за да покажа, че не трябва да се бои от страданието, от
изкушението и смъртта, защото всички те могат да бъдат победени, дори са
победени, затова бе написана тази книга. Христос страда и оттогава страданието
стана свято; до последния миг Изкушението се бори да го измами, но Изкушението
бе победено; разпнат бе Христос, и оттогава смъртта е победена”, пише за романа
си Казандзакис.
Обвинен в богохулство, писателят е
отлъчен от Гръцката православна църква, а книгите му са анатемосани. Прокуден
от родината си, той я напуска през 1947 г. и не се завръща в нея до смъртта си.
Забранявани в Гърция, неговите книги излизат най-напред в чужди страни, но
въпреки това Казандзакис остава любимец на гръцкия народ. Образът на Христос е
централен в романа „Последното изкушение“. Но това не е евангелският Христос, а
обикновен, дълбоко страдащ и неуверен в силите си човек. Исус е стъпил здраво
на земята, разпнат между страсти, съмнения и противоречия. Назарянинът Исус е
занаятчия, който денем прави римски дървени кръстове за наказание на
провинилите се, а нощем го мъчат божествени видения и мрачни демони. Юда го
приканва да се пребори сам с душевните си мъки или да тръгне да търси Бог.
Блажено и сладко е изкушението, надвиснало над мъченика Исус в последния миг на
живота му: той се вижда като обикновен човек, обкръжен с уюта на семейството и
близките, спокоен и заслонен от бурите на живота, от драматичните и гибелни
борби. Ала това изкушение не надвива героя на Казандзакис и той с облекчение
отърсва душата си от него: не, не е отстъпил, не е изменил на своята мисия, не
е слязъл от Кръста.
Романът на Казандзакис е екранизиран от
Мартин Скорсезе през 1988 г. със заглавие „Последното изкушение на Христос“. В
ролята на Христос е Уилям Дефо, а на Юда - Харви Кайтел, а лентата, въпреки че
е определена за скандална, получава редица номинации за Оскар, Златен Глобус и
Грами.
Няма коментари:
Публикуване на коментар