На 1 септември излиза „Дневникът на една камериерка” – най-забележителната творба на Октав Мирбо, многократно преиздавана и адаптирана за сцената и големия екран.
...
Обявен при излизането си за „скандално четиво“, „Дневникът на една камериерка” (превод: Изабела Георгиева, 328 стр., цена: 16 лв.) и до днес се радва на нестихващ читателски интерес. Действието ни пренася в Нормандия, в „затънтено провинциално кътче”. В три часа следобед, в един мек дъждовен и сив септемврийски ден, Селестин заема новото си работно място. Дванайсетото за две години. Чрез дръзкия и саморазголващ разказ на съблазнителната камериерка писателят сваля маската на буржоазната благопристойност в безжалостна сатира на провинциалните и парижките нрави, с надигащия се след аферата Драйфус антисемитизъм и национализъм.
След дълги години забвение Октав Мирбо е преоткрит от водещия литературен и артистичен авангард на XX век. Прочут френски журналист, художествен критик, памфлетист, романист и драматург, съвременник на Зола, Мопасан и Доде, той е автор на романи като „Абат Жюл“, „Голгота“, „Градината на мъченията“ и „Дневникът на една камериерка“. Първоначално причисляван към школата на натуралистите, днес Мирбо е оценен по достойнство като предтеча на модернизма, разчупил романовите кодове на натурализма и отредил ключово място на субективността в разказ от първо лице, скъсващ с условности като правдивост, благоприличие и „реализъм“.
„Дневникът на една камериерка” има поредица от екранни адаптации – от първата екранизация на Жан Реноар, през великолепния едноименен филм на Луис Бунюел, с Жана Моро и Мишел Пиколи, до най-новата екранна версия на Беноа Жако, с Леа Сейду и Венсан Лендон, която е част от програмата на „Синелибри” 2017.
...
Обявен при излизането си за „скандално четиво“, „Дневникът на една камериерка” (превод: Изабела Георгиева, 328 стр., цена: 16 лв.) и до днес се радва на нестихващ читателски интерес. Действието ни пренася в Нормандия, в „затънтено провинциално кътче”. В три часа следобед, в един мек дъждовен и сив септемврийски ден, Селестин заема новото си работно място. Дванайсетото за две години. Чрез дръзкия и саморазголващ разказ на съблазнителната камериерка писателят сваля маската на буржоазната благопристойност в безжалостна сатира на провинциалните и парижките нрави, с надигащия се след аферата Драйфус антисемитизъм и национализъм.
След дълги години забвение Октав Мирбо е преоткрит от водещия литературен и артистичен авангард на XX век. Прочут френски журналист, художествен критик, памфлетист, романист и драматург, съвременник на Зола, Мопасан и Доде, той е автор на романи като „Абат Жюл“, „Голгота“, „Градината на мъченията“ и „Дневникът на една камериерка“. Първоначално причисляван към школата на натуралистите, днес Мирбо е оценен по достойнство като предтеча на модернизма, разчупил романовите кодове на натурализма и отредил ключово място на субективността в разказ от първо лице, скъсващ с условности като правдивост, благоприличие и „реализъм“.
„Дневникът на една камериерка” има поредица от екранни адаптации – от първата екранизация на Жан Реноар, през великолепния едноименен филм на Луис Бунюел, с Жана Моро и Мишел Пиколи, до най-новата екранна версия на Беноа Жако, с Леа Сейду и Венсан Лендон, която е част от програмата на „Синелибри” 2017.
Няма коментари:
Публикуване на коментар