събота, 21 октомври 2017 г.

ЕВРИДИКА Е СКУЧАЕЩА ДОМАКИНЯ, А ОРФЕЙ –НЕРЕАЛИЗИРАН МУЗИКАНТ В ПРЕМИЕРНАТА ПОСТАНОВКА „ОРФЕЙ В АДА” НА МУЗИКАЛНИЯ ТЕАТЪР

Евридика е скучаеща домакиня, а Орфей – нереализиран самодеен музикант  в премиерната постановка на оперетата „Орфей в ада” на Жак Офенбах в Музикалния театър. Осъществяването на проекта е поверено на млад и амбициозен екип. Режисьор е Явор Радованов, диригент Огнян Митонов, сценограф и автор на костюмите Ася Стоименова. В ролята на Евридика ще видим Зорница Дамянова, солист на Музикалния театър, и дебютантките Илияна Генева и Теменужка Трифонова. Младите звезди на оперетата Денко Проданов, Александър Панайотов и Владимир Грудков ще покажат възможностите си с ролята на Орфей. Участват солисти, хор, балет и оркестър на Музикалния театър. 
Неслучайно Музикалният театър избира фееричната опера „Орфей в ада” за първа премиера през юбилейния си сезон, в който чества 100 години от професионалното начало на оперетата в България. Според теоритиците на жанра, именно с премиерата на „Орфей в ада” през октомври 1858 година в Париж Офенбах поставя началото на оперетата.
Макар че е едно от най-популярните и често поставяни заглавия в световните театри, у нас фееричната опера на Офенбах има само две премиери – през 50-те и в края на 70-те години в Музикалния театър. Във втората играят звездите на оперетата – Лиляна Кошлукова, Тодор Пинтев, Лиляна Кисьова, Видин Даскалов. Спектакълът е под палката на диригента Росица Баталова.  
Либретото на Васил Станилов в съавторство с режисьора на спектакъла Явор Радованов, е наситено с комедийни обрати и свежи реплики, които кореспондират с нашата съвременност. В тяхната трактовка митът за музиканта и неговата любима е пародиран. Евридика е скучаеща домакиня с амбиции в сферата на изкуството. Тя е и единствен ценител на таланта на съпруга си Орфей - овчар и нереализиран самодеен музикант. Жена му се задушава в затънтената „родопска провинция” и мечтае за кариера във висшето общество. С тези си амбиции тя става лесна плячка за ухажванията на Хадес. Той й предлага работа в подземното царство – да стане балетмайстор на Адския дамски балет, прочут със своя танц „дяволски галоп”, по-известен като кан-кан.
Името на Офенбах освен като основоположник на оперетния жанр се свързва и с най-известната до днес музика за кан-кан, получила своята официална премиера за първи път точно във фееричната опера „Орфей в ада”.
Сценографията на спектакъла оживява чрез мултимедията и 3Д мапинга, дело на Полина Герасимова. Действието на „Орфей в ада” е динамично, в него се редуват сложни вокални ансамбли, майсторски солистични и хитови музикални номера.
В крайна сметка, митологията вече не е това, което беше, а пътят към ада се оказва постлан с... амбиции. До този извод стига и самият Зевс. Повелителят на Олимп повежда всички богове в подземното царство. Там купонът е безспирен, лее се шампанско и всички са завладени от дяволския ритъм на кан-кана...

Няма коментари:

Публикуване на коментар