Евридика е скучаеща домакиня, а Орфей – нереализиран самодеен
музикант в премиерната постановка на
оперетата „Орфей в ада” на Жак Офенбах в Музикалния театър. Осъществяването на проекта е поверено на млад и
амбициозен екип. Режисьор е Явор Радованов, диригент Огнян Митонов, сценограф и автор на костюмите Ася Стоименова. В ролята на
Евридика ще видим Зорница Дамянова, солист на Музикалния театър, и дебютантките
Илияна Генева и Теменужка Трифонова. Младите звезди на оперетата Денко
Проданов, Александър Панайотов и Владимир Грудков ще покажат възможностите си с
ролята на Орфей. Участват солисти, хор, балет и оркестър на Музикалния театър.
Неслучайно Музикалният театър избира фееричната опера „Орфей
в ада” за първа премиера през юбилейния си сезон, в който чества 100 години от
професионалното начало на оперетата в България. Според теоритиците на жанра,
именно с премиерата на „Орфей в ада” през октомври 1858 година в Париж Офенбах
поставя началото на оперетата.
Макар че е едно от най-популярните и често поставяни заглавия
в световните театри, у нас фееричната опера на Офенбах има само две премиери –
през 50-те и в края на 70-те години в Музикалния театър. Във втората играят
звездите на оперетата – Лиляна Кошлукова, Тодор Пинтев, Лиляна Кисьова, Видин
Даскалов. Спектакълът е под палката на диригента Росица Баталова.
Либретото на Васил Станилов в съавторство с режисьора на
спектакъла Явор Радованов, е наситено с комедийни обрати и свежи реплики, които
кореспондират с нашата съвременност. В тяхната трактовка митът за музиканта и
неговата любима е пародиран. Евридика е скучаеща домакиня с амбиции в сферата
на изкуството. Тя е и единствен ценител на таланта на съпруга си Орфей - овчар
и нереализиран самодеен музикант. Жена му се задушава в затънтената „родопска
провинция” и мечтае за кариера във висшето общество. С тези си амбиции тя става
лесна плячка за ухажванията на Хадес. Той й предлага работа в подземното
царство – да стане балетмайстор на Адския дамски балет, прочут със своя танц
„дяволски галоп”, по-известен като кан-кан.
Името на Офенбах освен като основоположник на оперетния жанр
се свързва и с най-известната до днес музика за кан-кан, получила своята
официална премиера за първи път точно във фееричната опера „Орфей в ада”.
Сценографията на спектакъла оживява чрез мултимедията и 3Д
мапинга, дело на Полина Герасимова. Действието на „Орфей в ада” е динамично, в
него се редуват сложни вокални ансамбли, майсторски солистични и хитови
музикални номера.
В крайна сметка, митологията вече не е това, което беше, а
пътят към ада се оказва постлан с... амбиции. До този извод стига и самият
Зевс. Повелителят на Олимп повежда всички богове в подземното царство. Там
купонът е безспирен, лее се шампанско и всички са завладени от дяволския ритъм
на кан-кана...
Няма коментари:
Публикуване на коментар